13 okt
“Een bruidsjurk is net als een man…

“Een bruidsjurk is net als een man…

Een bruidsmodezaak lijkt een glamoureuze omgeving, maar het vergt een berg aan empathisch vermogen om er te kunnen werken, zo vertelt Silvia Andeweg (57) van Weddings. Ze kreeg de nodige bagage door 30 jaar in de psychiatrie te werken, maar is nu al 5,5 jaar gelukkig bij Weddings Rotterdam, waar ze via haar schoonzoon, eigenaar, Tim van de Velden terechtkwam.  

Investering  

“Meisjesdromen, verwachtingen, er wordt veel geïnvesteerd in die ‘grote dag’”, vertelt Silvia. “Ik voel me verantwoordelijk voor iemands geluk. Er speelt van alles mee, een bruid kan bijvoorbeeld ineens emotioneel worden omdat haar overleden moeder haar niet meer in de jurk kan zien. Je gaat een heel persoonlijk traject aan, van het intakegesprek tot de laatste fitting...”  

Een dozijn vriendinnen  

“Niet alleen de bruidsjurk moet een prachtige herinnering vormen. Ook de zoektocht. Het is toch zonde als het er soms net zo gespannen als Say Yess to the Dress aan toegaat (televisieprogramma, red.). Laatst kwam er een groep van dertien vriendinnen. Het was te veel van het goede, de bruid riep op een gegeven moment zelfs: ‘Willen jullie nu allemaal even je mond houden?’ Ik nam haar mee naar de pashokjes – dat is echt een plekje van rust in de winkel – en zei: ‘Joh, kom volgende week gewoon lekker terug met een klein gezelschap. Wedden dat het lukt?’ En inderdaad, dat werkte wel.”  

Van caissière tot advocate  

“Ik moet mensen haarfijn kunnen lezen”, vertelt Silvia. Want ik krijg met zo veel verschillende vrouwen te maken. Het ene moment spreek je een caissière met een Ibiza-stijl, dan weer een advocate met een klassieke smaak... Ik heb een soort 3d-printer in mijn hoofd, vind het leuk om in te beelden wat iemand goed staat. Maar dat kan alleen, als je precies op de hoogte bent. Mijn credo is dan ook: ’Ken je collectie’.” 

Zakelijk blijven  

“Hoe lief en begaan je ook bent als medewerker, je moet niet het zakelijke aspect uit het oog verliezen. Mijn baas wil wel dat ik jurken verkoop. We zijn een grote zaak waar klanten naar hartenlust kunnen rondneuzen en alles mogen aanraken – dat is bij sommige kleinere winkels wel anders. Dus de klant is niet altijd even doelgericht.”  

Laten bezinken  

“Het gebeurt regelmatig dat je na een lange passessie, waarbij je denkt dat je de jurk eindelijk hebt gevonden, te horen krijgt: ‘Ik ga het nog even laten bezinken’. Dan probeer ik het probleem te tackelen bij de dame in kwestie… Is het de prijs, of wellicht dat er iets aangepast kan worden? Ach weet je, het is net als een man vinden. Op een gegeven moment moet je een keuze maken, en dan ga je ook niet meer elke week in de kroeg kijken of er niet toch een betere is! Maar het is een mooi vak. Ik voel me toch altijd weer trots dat je een vrouw mag helpen aan een van de mooiste dagen van haar leven.”