11 mei
“Een glimlach haal je niet online, die krijgt je klant van jou”

“Een glimlach haal je niet online, die krijgt je klant van jou”

Rob Spierings (45) verruilde een pittige baan in de horeca voor zijn twee passies: commercie en sport. Inmiddels werkt hij al 12 jaar, naar volle tevredenheid, als allround verkoper bij sportzaak A-R-T-S in Uden: “Jarenlang stelde ik mijn baan in de horeca voorop. Mijn sociale leven ging eraan onderdoor.”

Twee passies in één klap

“Op een dag was is het zat. Ik pakte mijn spullen en ging op wereldreis; naar Azië en Australië. Bij terugkomst, besloot ik niet langer mijn huidige loopbaan, maar mijn passies te volgen. Ik ben een echte sportfanaat. Ik heb altijd al fanatiek gevoetbald, ben gek op mijn mountainbike en sta tegenwoordig ook regelmatig op de tennisbaan. Daarnaast ben ik dol op commercie. Prachtig vind ik het om die twee zaken nu te combineren in één baan.”

Gedrevenheid

“In de winkel kan ik mijn gedrevenheid in sport overbrengen op de consument. Het voelt ontzettend goed om artikelen te verkopen waar ikzelf ook écht iets mee heb. Dat enthousiasme, projecteer ik als van nature, op de consument. Het maakt dat hij met een goed gevoel de deur uitloopt.”

Manusje van alles

“Mij kun je beter maar niet in een hokje plaatsen. Alleen schoenen of T-shirts verkopen; daar moet ik niet aan denken. Laat mij maar lekker alles doen. In mijn functie kan dat gelukkig ook. Bij A-R-T-S pak ik werkelijk van alles op, van de ontvangst van goederen tot aan verkoop. Dat vind ik heerlijk divers.”

Kennis bijspijkeren

“Omdat ik van oorsprong geen achtergrond in de retail heb, vind ik het belangrijk om mij binnen deze branche te ontwikkelen. Dat doe ik aan de hand van verschillende cursussen en traingen. Om de drie maanden spijker ik mijn kennis bij. Dat is volgens mij ook broodnodig, zeker in deze tijd. De wens van de consument verandert continue. Dat heeft niet alleen te maken met trends, maar vooral ook met het internet. Alles gaat steeds sneller, daar moet je als winkel en dus ook als verkoper op inspelen. Anders ga je het simpelweg niet redden.”

Alles voor een glimlach

“Ik geloof dat jij als verkoper de consument meerwaarde moet bieden, al vanaf het moment dat hij binnenstapt. Dat doe je met enthousiasme en een passende service. Het belangrijkste is dat jouw klant met een glimlach rond zijn lippen naar buiten stapt. Waarom? Omdat hij die glimlach niet haalt op het internet. Die glimlach krijgt hij van jou.”