04 mei
“Een klant vroeg me als getuige op zijn bruiloft!"

“Een klant vroeg me als getuige op zijn bruiloft!"

‘Je thuis voelen’ staat centraal bij Huibrecht Brinkman (36), blijkt uit het gesprek met Werk in de Winkel. Als kind voelde hij zich al thuis als hij werd meegenomen naar winkels, en later zou hij zich derhalve ook thuis voelen in het retail-vak. Bovendien zit hij al bijna zestien jaar (!) op zijn plek bij Molenkamp Schoenenmode in het Drentse Roden. “Het is net een familie!” Maar hoe zorg je dat ook de klant zich thuis voelt?

Knalgele krokodillen

“Ik heb altijd van winkels gehouden. Vooral sport- en schoenenwinkels. Ik weet niet waarom, maar om de een of andere reden loop ik er graag rond. Daarnaast vind ik mode een bijzonder fenomeen. Elk seizoen is weer compleet anders dan het vorige. Ik vind het grappig om terug te kijken op bepaalde modekeuzes, zo van: ‘Goh, heb ik dat echt aangehad, die knalgele schoenen met krokodillenprint?’ Ik heb dan ook altijd geweten dat ik in een winkel zou belanden.”

Molenkamp

Huibrecht is inmiddels bedrijfsleider bij Molenkamp Schoenenmode in Roden. “Ik kwam hier terecht via het platform Werken en Leren. Inmiddels zit ik er alweer zestien jaar, bijna mijn hele carrière dus. Het is meer dan alleen werk. Het is familie. En dan doel ik niet alleen op de vertrouwde gezelligheid met mijn collega’s. Ook de relaties die ik met klanten heb opgebouwd, zijn allesbepalend. Sommigen zijn gewoon vrienden. Eentje vroeg me zelfs om getuige te zijn op zijn bruiloft. Een enorme eer! Je bouwt wat op.”

Mode

“Doordat mode zo’n grillig iets is, gaat het soms weleens mis met inkopen, ja. Elke bedrijfsleider kiest per ongeluk weleens een schoen met de verkeerde print of kleur zool. Soms probeer ik zelfs zoveel met de trends mee te gaan, dat ik per ongeluk iets te enthousiast ben en een paar jaar vooruitloop, waardoor de schoen nog niet aanslaat. Net te vroeg. Maar goed, dat houdt het ook spannend, natuurlijk.”

Cursus

Als bedrijfsleider blijft Huibrecht zich graag ontwikkelen. “Ik heb bijvoorbeeld een cursus klachtenbehandeling gedaan, over hoe je omgaat met problemen vanuit de klant en eventuele conflicten voorkomt.”

Een goed paar

“Mensen met een goed paar schoenen de winkel uitsturen, dat vind ik heel leuk. Vooral nu webshops zo’n grote rol spelen. Klanten denken tegenwoordig al te weten wat ze willen hebben als ze de winkel binnenlopen, maar ze weten niet precies wat ze nódig hebben. Dan vind ik het een uitdaging om te laten zien dat een andere schoen, met dezelfde uitstraling, veel comfortabeler en kwalitatiever is dan degene die ze voor ogen hadden.”

Prikkel

“Je moet de klant een prikkel geven.”, vertelt Huibrecht. “Tuurlijk, een warm bad creëren betekent dat je gedienstig en vriendelijk bent, maar dat houdt ook in dat je wel altijd eerlijk blijft. Die gedachte wordt nog weleens vergeten. Je moet niet zomaar wat roepen of zeggen dat iets mooi staat, maar juist een beetje sturen, inspireren, aanzetten tot denken…”