31 jan
“Pas als je vragen stelt, kun je mensen echt helpen!"

“Pas als je vragen stelt, kun je mensen echt helpen!"

Het lijkt in dit Pinterest-tijdperk wel alsof iedereen een interieurstylist wil worden. Ze staan in de rij: stagiaires die graag een woning willen decoreren met de juiste vazen en kussens. Maar de meubeladviseurs met diepgaande kennis van materialen? Die zijn schaars, vertelt Lisette Koster (29) van interieurzaak FEST in Utrecht.   

Stylist of adviseur?

“Ik werk nu al 10 jaar in de woonbranche, ik ben opgeleid als ‘interieuradviseur’ op het Hout-&Meubileringscollege in Amsterdam. Ik wist al vrij snel dat ik de advieskant op wilde gaan. Om het verschil even uit te leggen: een stylist decoreert een woning, en een adviseur vertelt meestal wat meer over de aanschaf van het artikel. Waar komt de houtsoort vandaan? Hoe moet je de stof van je bank verzorgen? Ik vind die technische diepgang het leukst. Het overdragen van kennis past bij me. Een klant moet niet alleen blijer de deur uitlopen. Maar ook wijzer.”

Verhaal

 “Ik probeer altijd te vissen naar het verhaal achter een klant”, vertelt Lisette. “Zo bijzonder vind ik dat. Laatst kwam er bijvoorbeeld een dame binnen, die vertelde over een rouwfase die ze achter zich wilde laten. Haar man was overleden. En na vijf jaar was het tijd voor een fris interieur. Een mooie verantwoordelijkheid. Pas als je vragen stelt, kun je mensen echt helpen!”

De winkel FEST

In de vestigingen van FEST in Amsterdam en Utrecht staan veel moderne, maar vriendelijke vormen, minimalistische designs, zachte kleuren en natuurlijke materialen. Een beetje Scandinavisch dus, maar toch niet. Want vrijwel alles is van eigen bodem, ofwel Dutch Design.

Textielexperts over de vloer

Hoe informeert Lisette zichzelf? “Ik zit eraan te denken om een SketchUp-workshop te doen. Je weet wel, dat 3D-tekenprogramma. Ik heb er wel wat ervaring mee, maar er valt nog wel wat bij te spijkeren, haha. Verder gebeurt er hier op de werkvloer van alles. De textielexperts van Protexx komen regelmatig bij ons over de vloer. Net als die van Kvadrat en FEBRIK. Want er valt altijd wel iets te leren. Als er nieuwe materialen verschijnen, wordt daar meteen een training aan gewijd. Sowieso vind ik het prettig dat er bij FEST veel aan communicatie en uitleg wordt gegeven.”

Gastvrijheid: hoe doen anderen dat? 

 “Naast zulke cursussen bezoek ik ook graag beurzen zoals de IMM International Interior Show in Keulen, maar ook bezoekjes aan andere interieurzaken vind ik interessant”, vertelt Lisette. “Want ik vind het niet alleen belangrijk om te letten op wat er bij andere merken en winkels gebeurt op het gebied van producten en trends, maar ook hoe zij omgaan met gastvrijheid.”  

Toekomst

“Ik zou in de toekomst nog wel wat meer op pad willen gaan”, vertelt Lisette. “De dealers van FEST bezoeken als vertegenwoordiger. Dat lijkt me heel tof! Wel weer heel wat zakelijker, maar een mooie uitdaging…”