13 feb
Dé trends van lente/zomer 2019

Dé trends van lente/zomer 2019

De wollen wanten kunnen nog niet uit, maar in de winkel verschijnen alweer de eerste voorjaarscollecties. Tijd om de trends van 2019 erbij te pakken. Het is wel zo mooi als jouw klanten (en collega’s) verwonderd opkijken bij het horen van je kennis over de laatste musthaves en modekleuren, toch? Laat die zomer maar komen!

De heren- en damesmode van komend seizoen is opvallend tweeledig. Enerzijds zien we een klassieke kledingstijl, anderzijds komen er ook veel creatieve designs terug in het beeld.

Klassiek: mannelijk en zacht

In de lente/zomer van 2019 kenmerkt de klassieke stijl veel basic items met luxe stoffen en een sophisticated gehalte. Het herenpak steelt de show onder de dames. Sowieso doen klassieke mannelijke details het goed, met shorts, wijdere vormen en utility wear zoals safarijassen en cargobroeken. In lijn van deze traditionele toon, zien we succesnummers zoals plissérokken en geruite rokken, veelal van kwalitatieve en natuurlijke stoffen zoals satijn, leer en linnen. Kleding wordt ‘gelaagd’ gedragen. De kleurtinten zijn zacht en natuurlijk, met hier en daar wat pastel. Zie bijvoorbeeld de zwoele toon van living coral, dé trendkleur van 2019. Denk verder ook aan saliegroen en poederblauw. (Foto’s: Marc Jacobs, Fendi, Dunhill, AgnesB).

Creatief: dessins van over de hele wereld

De creatieve invloedsfeer wordt - in contrast met de eerdere stijl - gevormd door krachtige print- en materiaalcombinaties en spannende experimenten. Dessins zijn er in overvloed. Grafisch, Oosters, oriëntaals, Afrikaans, de wereldlijke invloeden domineren het modebeeld. Bloemen worden grotesk uitvergroot en naar hartenlust gecombineerd met andere dessins. Door het spelen met verschillende materialen, ontstaat een eclectisch feest van prints, borduursels, artworks en rijke versieringen. Er wordt geëxperimenteerd met mouwinzettingen en plaatsing van zakken. De creaties ‘clashen’ zo nu en dan. (Foto: Dolce & Gabbana, Balenciago, Alexander McQueen, A Cold Wall)

Ondanks dat deze twee trends zo verschillend zijn, is het mixen en matchen geen onmogelijke opgave. Denk aan een corduroy jasje met een blouse in dierenprint, of een stijlvol pak in bloemendessin, bijvoorbeeld. De uitdaging ligt bij de verkoperadviseur, die zowel de ‘klassieke’ als ‘creatieve’ klant kan inspireren.


Carla van den Puttelaar is hoofdredacteur vakblad Kleur & Stijl, het magazine voor de professional die zich bezighoudt met het geven van adviezen op het gebied van kleur, stijl, mode, make-up, kapsels en imago.

Catwalkfoto’s: Jeroen Snijders