11/09/2023 | Leestijd 3 minuten

Dít zijn de woontrends voor 2024! En wat moeten we daarmee in de winkel? Brancheadviseur Anna Hutten geeft tips

Trends... Ze komen en gaan in de woonbranche. Maar wat doe je ermee in de winkel? Waarom wil de klant nu ineens een ronde, nude-kleurige bank en teddy-stoffen? Om dat te begrijpen, gaan we in gesprek met INretail’s brancheadviseur wonen Anna Hutten. Zij vliegt als een havik over de wereld van de woonbranche, spot de belangrijke trends én brengt deze naar de winkelvloer. Tijdens vakbeurs Incoda (24 t/m 26 september) kun je de trends met eigen ogen zien.

Dít zijn de woontrends voor 2024! En wat moeten we daarmee in de winkel? Brancheadviseur Anna Hutten geeft tips

Trendwaaier

Anna Hutten houdt met een scherp oog de retail in de gaten. Ze is dan ook één van de slimme bedenkers van de woontrendwaaier. “Samen met trendwatcher Aafje Nijman wilde ik iets maken waar retail-medewerkers écht iets mee kunnen. Geen luxe gids, maar een praktische tool van kleuren, designs en materialen.”

Huidskleuren

“Het interieur vertoont momenteel veel nude- en bruintinten. Dat is niet zomaar. Het zijn- als het ware - verschillende huidskleuren, verbonden aan het thema sociale gelijkheid. Zo zie je maar. Trends worden niet zomaar verzonnen, ze zijn afhankelijk van demografische, culturele, politieke en technologische verschuivingen. Wat dat bekent voor kleuren, vormen en materialen zie je allemaal in de waaier terug.”

Designbeurs Milaan

“Trendwatchen is iets wat ik continu doe. Het is een proces. Bij INretail lanceren we de trendwaaier altijd in april, vlak voor de Salone del Mobile in Milaan. Zo kunnen inkopers met de trendwaaier op pad naar deze toonaangevende woon- en lifestyle-beurs.”

Crisis

“Tijdens een periode van crisis – zoals nu - willen de meeste consumenten zich thuis veilig en geborgen voelen. Met afgeronde vormen en aaibare stoffen zoals bouclé. Tegelijkertijd zoekt er ook een groep mensen juist weer naar spanning en plezier, ter afleiding van wereldse problematiek. Zo zul je dus twee verschillende klanttypes in dezelfde tijdsgeest anders moeten bedienen. De energiecrisis resulteert trouwens weer in een behoefte naar zachte raambekleding, om letterlijk en figuurlijk warmte binnen te houden – in tegenstelling tot ‘harde’ houten jaloezieën.”

Happig

“De branche wordt steeds ‘happiger’ op onze jaarlijkse woontrendwaaier. ‘Waar blijft de nieuwe?’, hoor ik regelmatig. Daaruit kunnen we opmaken dat het onderwerp ‘trends’ steeds meer inbedding krijgt bij organisaties. Ik geef ook regelmatig lezingen bij vakopleidingen, beurzen en inkoopbedrijven. Tijdens vakbeurs Incoda van 24 t/m 26 september in Gorinchem, ben ik aanwezig en geef ik een toelichting op de trends. We laten dan ter plekke zien hoe je de trends in je collectie en je winkelpresentatie kunt gebruiken”.

Woontrends 2024

  • Meaningful Earth: Ruig en rustiek, met ambacht zoals macramé, bruin-, geel- en oranjetinten en gerecyclede, grove materialen. ”
  • New Cocooning: We vertoeven nog even in de gezellige nonchalante vormen uit de jaren ’70, met warme kleuren die niet ‘schreeuwen’.”
  • Gentle Paradox: Spannend en toch sereen. Dromerige neutrale kleuren en pasteltinten, ‘bollige’, compacte meubels zonder poten of armleuningen. ”
  • Playful Construction: Bont en ballorig. Een gekke nieuwe vormentaal. ”

Meer weten?

Wil je meer weten over de laatste woontrends? Check de pagina van de woontrendwaaier. Winkels die lid zijn van Inretail kunnen de waaier gratis bestellen. Voor die leden kan deze

Meer info