01 nov
Lisan Bakker-Kleve (29) wint INretail Award

Lisan Bakker-Kleve (29) wint INretail Award

Vroeger pakte Lisan Bakker-Kleve (29) stiekem de G-Star-broek van haar vader uit de kledingkast. Gewoon, omdat ze die baggy look leuk vond... Deze sprankelende Wehkamp-medewerkster mag zichzelf de winnares van de INretail Award noemen. Lisan - die ooit bij de Koninklijke Marine zat – vaart haar eigen koers.

“Mijn familie was altijd verzot op mooie kleding”, vertelt Lisan. “Vooral mijn vader heeft me aangestoken. Ik kwam graag bij fysieke winkels als Men at Work.” Een luxepaardje op modegebied? Welnee, een werkpaard is Lisan net zozeer. “Ik heb ook weleens geroepen dat ik advocaat of econoom wilde worden. Gewoon, omdat ik daar veel geld mee kon verdienen, haha. Maar mijn hart ging uit naar TMO Fashion Business School. Dat was de enige studie die ik wilde doen, verder was ik niet zo van de boeken...”

Geen TMO…

Maar zo makkelijk ging dat niet. Lisan woonde destijds in Duitsland. “TMO zit in Doorn, Utrecht. Dat, bovenop het feit dat mijn ouders me – terecht - een lakse scholier vonden en het particuliere TMO natuurlijk kostbaarder is dan een normale opleiding, was voor hen genoeg om nee te zeggen…” Lisan koos recalcitrant voor iets heel anders, De Koninklijke Marine. “Dat was een mooie tijd waarin ik veel van de wereld heb gezien en mezelf leerde kennen. Jaarlijks was er weer dat patroon van een half jaar op uitzending en enkele weken van huis op oefening… Die afstand deed me beseffen hoe graag ik alsnog aan TMO wilde studeren... Toen ik bij mijn vriend ging wonen, maakte ik zelf de keuze en diende mijn ontslag in om te kunnen studeren. Maar eenmaal begonnen met TMO, moest ik wel even wennen. Ik was inmiddels 26, sommige klasgenoten waren 18. Dat botste een beetje. Ik praatte erover met mijn studiebegeleider. Die was bang dat ik wilde stoppen. Maar daar heb ik geen seconde aan gedacht! Het woord ‘stoppen’ komt eigenlijk niet in mijn woordenboek voor!”

Wehkamp

Lisan studeerde glansrijk af aan TMO met een kwantitatief onderzoek bij Wehkamp, over online informatiebehoefte in webshops. Ze zette haar tanden in een enquête voor maar liefst 655 (!) ondervraagden. “Uiteindelijk bleek dat productomschrijvingen eigenlijk niet tot nauwelijks gelezen worden, maar product-reviews wel.” Behalve de INretail Award, leverde dat Lisan een nieuwe baan als product content specialist op. Inmiddels is ze zelfs doorgegroeid naar shop marketeer. “Ik vind het leuk dat Wehkamp online zo sterk groeit en de medewerkers hier met beide benen op de grond staan.”

Toekomstige CEO?

Lisan: “Deze prijs heeft voor mij een dubbele betekenis. Tijdens mijn stage kreeg ik te horen dat mijn vader ziek was. Ik ben dankbaar dat ik hem nog heb kunnen vertellen dat ik geslaagd was, ook al kon hij helaas niet bij de uitreiking meer zijn. Vlak voor hij overleed, zei hij nog wel hoe trots hij op me was. En dat hij me ooit nog wel CEO zag worden, ergens. Stiekem vind ik dat een mooi doel om naartoe te werken…”

De INretail Award

INretail zet jaarlijks een student van het particuliere HBO-instituut TMO Fashion Business School in het zonnetje door de best beoordeelde scriptie en afstudeerstage te belonen met een mooie prijs. De INretail Award bestaat naast de award uit deelname aan een inspiratiereis die INretail verzorgt.