10 dec
Meeting klaar? Bootcampen maar!

Meeting klaar? Bootcampen maar!

Als kind kon ze al uren dwalen door de lange gangpaden van sportwinkelketen Decathlon. Toen wist Lisanne de Groot (25) nog niet dat ze jaren later terecht zou komen op het desbetreffende hoofdkantoor in Amsterdam. Ze praat ons bij over het jonge bedrijf.  

Vakantieliefde

De liefde begon tijdens de familievakanties van Lisanne in Frankrijk. “Als het regende, was de Decathlon vaste prik. Wat een heerlijk dagje uit was dat voor mij als klein meisje! Eindeloos snuffelen tussen al die stoere, sportieve artikelen. Ja, zo voelt het nog steeds. Nog altijd ben ik gek op kitesurfen, snowboarden, van alles… Het was een beetje als thuiskomen toen ik jaren later bij Decathlon aanklopte voor mijn afstudeeronderzoek. Na mijn opleiding Human Resource Management, ben ik hier zelfs gebleven. Dat is twee jaar geleden!”

Rol en coach kiezen

Lisanne werkt als HR-adviseur, maar doet eigenlijk nog veel meer. “Sowieso wordt van iedereen verwacht dat je de winkel een beetje netjes houdt. Maar daarnaast kan elke werknemer van Decathlon zijn eigen ‘rollen’ uitkiezen. Die kunnen variëren van roosters maken tot logistieke of administratieve taken. Ik ben daar heel blij mee. Want het stimuleert ons als medewerkers om nieuwe dingen te proberen en te ontdekken wat je leuk vindt. Zelf heb ik dan ook superveel interessegebieden!” Zo is Lisanne bijvoorbeeld tevens druk in de weer met het uittekenen van het ketenbeleid. “Ik werk bij de landelijke HR, vanwaar we de lokale HR proberen te steunen. Bij Decathlon wordt trouwens ook veel gedaan aan persoonlijke begeleiding”, vertelt Lisanne. “Je kunt nota bene je eigen coach uitkiezen! Daar voer je dan maandelijks een gesprek mee. Maar dat gaat echt over persoonlijke leerdoelen. Er wordt dus niet zozeer gekeken of je het goed doet op de vloer, maar meer hoe je individuele ontwikkelingen verlopen en waar je in gestuurd wilt worden. Bijzonder he?”

Sportief aangelegd

Nieuwe medewerkers van Decathlon moeten wel tegen een stootje kunnen. Want waar elders op vrijdagmiddag de schroefdoppen van de wijn afgaan, zijn de medewerkers van de sportwinkelketen op dat moment hevig aan het bootcampen. Vandaar dat iedereen zo jong is, wellicht? “Misschien. De gemiddelde leeftijd ligt hier onder de 30. Een heel jong bedrijf dus. En heel gezellig! We plannen ook altijd een sportieve activiteit om de meetings heen. Gisteren was dat nog schermen!” Toch zal Lisanne het beweeglijke bedrijf in januari verlaten. “Ik wil een reis maken. En daarna nog een master gaan doen. Waarschijnlijk iets in de financiële sector, want ik vind bedrijfskunde ook heel interessant. Maar wie weet, misschien kom ik ooit weer terug bij Decathlon. Sport blijft wel een grote passie.”