05 feb
"Na mijn carrière kies ik opnieuw voor de rol van verkoper"

"Na mijn carrière kies ik opnieuw voor de rol van verkoper"

Monique Braam (49) staat al sinds haar 18e in de winkel. Op de werkvloer kan ze haar ziel en zaligheid kwijt. Haar klanten behandelt ze als gasten en haar winkel als paradijs. Iedere dag leert ze bij; van klanten, collega’s, technische ontwikkeling en interessante literatuur. Graag gaat ze het gesprek aan met de klant over zijn behoeften en wensen, want alleen door communicatie kom je verder, zegt Monique.

Terug naar de kern

“Ik ben verkoper in hart en nieren. In 30 jaar tijd ontwikkelde ik mij van verkoper, naar eerste verkoper, afdelingshoofd en filiaalmanager van diverse winkels. Nu kies ik bewust opnieuw voor de functie van verkoper. In deze rol kan ik mijn ei écht kwijt. De kick van carrière maken, heb ik wel gehad. Nu ga ik voor het persoonlijk contact en een goede balans tussen werk en privé.”

Huiskamergevoel voorop

“Bij Gilsing Herenmode werk ik in een klein team. Mijn collega’s en ik stellen een persoonlijke, informele aanpak centraal. Dat resulteert in een warm huiskamergevoel. Mijn dag start ik met een grote schoonmaak. Daarmee valt of staat toch immers de uitstraling van de zaak. In de loop van de dag help ik klanten en verzorg ik de social media en PR; een tweede passie van me. Blij word ik van klanten, vooral mannen, die gelukkig de winkel uitlopen. Als ik bij de deur hoor, dat het winkelen ‘toch niet zo erg was’, is mijn dag gemaakt.”

Een stap verder met ‘Hoera’

“Een continue ontwikkeling van mijzelf, mijn collega’s en de winkel, vind ik ontzettend belangrijk. Ik wil mijzelf en mijn klanten blijven uitdagen. Nieuwe kennis haal ik daarom uit allerlei hoeken. Zo nam ik onlangs nog deel aan een INretail-wedstrijd en won ik het boek ‘Hoera, ik heb een winkel!’. Dit boek bracht mij en mijn collega’s een stukje bevestiging én nieuwe tools. Zo leerden we hoe bloggen over mode de winkel verder helpt. Daarmee staat een nieuw (blog)project in de stijgers.”

Ga het gesprek aan

“In dit online tijdperk is het soms lastig de klant in de winkel te blijven triggeren. Online biedt zoveel mogelijkheden, wat trekt hem dan over de streep om de winkel te blijven bezoeken? Dat vroeg ik mezelf vaak af en vraag ik mijn klanten nu ook. Zij hebben de wijsheid in pacht en bieden mij nieuwe inzichten en ideeën. Alleen door het gesprek met hen aan te gaan komt onze branche verder.”